معاون آموزشی کانون زبان ایران در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا به نگرانی ها و چرایی برگزاری آنلاین آزمون های کانون زبان پاسخ داد.
دکتر علیرضا اسلامی در واکنش به نگرانی خانواده برخی زبانآموزان مبنی بر آنلاین شدن آزمونهای کانون زبان ایران اظهار کرد: خانوادههای زبان آموز ما باید بدانند که طی این سالها کیفیت یادگیری و کیفیت آموزش اولویت اول کانون زبان بوده است.
وی افزود: علت اقبال به کانون زبان نیز همین است و خانواده ها به تجربه دریافتهاند که فرزندانشان در کانون زبان در مهارتهای زبانی بهتر از سایر مؤسسات رشد می کنند و مزیت رقابتی کانون زبان ایران همواره کیفیت برتر آموزشی و سخت گیری در رشد تواناییهای زبانی زبان آموزان بوده است پس کیفیت یادگیری برای ما یک اصل بسیار مهم است که برای حصول به آن از هیچ هزینه و استفاده از هیچ روشی دریغ نخواهیم کرد.
معاون آموزشی کانون زبان ایران با بیان اینکه یادگیری به معنای تغییر پایدار در خلال یک تجربه است بیان کرد در امر زبان آموزی، برگزاری امتحانات به شیوه سنتی کمکی به تسهیل این فرایند نمی کند و اینکه امروز دانش آموز چیزی را حفظ کند و امتحان دهد و فردا فراموش کند یادگیری رخ نداده است گفت: یادگیری از طریق تجربه زیسته، در معرض بودن، انگیزه و استفاده کاربردی در محیطی عاری از استرس حاصل میشود. روشهایی که کانون زبان ایران بر اساس آنها آموزش خود را بنا نهاده و خانواده مفید بودن این سیستم آموزشی را دریافته اند.
دکتر اسلامی با طرح این پرسش که رابطه یادگیری با آزمونها چیست و آیا آزمون، یادگیری را تقویت میکند؟ گفت: اکنون بسیاری از افراد یک شب قبل امتحانات درس میخوانند و بعد از امتحان هم همه چیز از ذهنشان میرود و فراموش میکنند. در واقع این مدل درس خواندن، کمکی به فرایند یادگیری نمیکند.
وی افزود: هدف اصلی آزمونها بازخوردگیری از یادگیری زبان آموزان است که این فرایند اکنون در طول کلاس ها به طور مداوم انجام میشود و با گسترش زیرساختهای تکنولوژی و از طریق اپلیکیشن ها در آینده ای نزدیک این بازخوردها به صورت مداوم و هفتگی از میزان یادگیری زبان آموزان انجام خواهد گرفت.
معاون آموزشی کانون زبان ایران درباره فواید آزمونهای آنلاین کانون گفت: کارشناسان ما با بررسی نظامهای آموزشی موفق و پیشرو جهان به این نتیجه رسیدند که شیوه برگزاری فعلی آزمونها کارکرد مناسبی ندارد و با رویکردهای جدید تلاش کردیم آزمونها را آنلاین برگزار کنیم. این روش ضمن کاهش اضطراب بیهوده و مخرّب زبان آموزان که به کاهش جاذبه و لذت زبان آموزی برای ایشان منجر شده است به صرفه جویی در وقت و انرژی زبان آموزان و والدین ایشان می انجامد. از سوی دیگر با صرفه جویی در مصرف کاغذ، کانون زبان و والدین زبان آموزان سهم خود در حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف آب فراوان تولید کاغذ ادا کرده اند و علاوه بر این زبان آموز فرصت خود ارزیابی و خودکنترلی پیدا میکند که در رشد و پرورش کودکان سهم به سزایی دارد.
دکتر اسلامی در مورد بیشتر شدن امکان تقلب در آزمونهای آنلاین ادامه داد: در یک سیستم آموزشی یادگیری محور -و نه مدرک محور- موضوع و بحث تقلب، منتفی است زیرا زبان آموزان برای یادگیری وارد این سیستم آموزشی می شوند و نه برای مدرک. وقتی هدف پیشرفت و یادگیری باشد دیگر بحث مدرک گرایی کمرنگ میشود.
وی با اشاره به اینکه البته که مدرک کانون زبان، مهم و معتبر است و خیلی ها به دنبال آن هستند و به همین خاطر آزمون دورههای فاینال در مقاطع مهم و نهایی هنوز مکتوب برگزار میشود و از سوی دیگر آزمونهای کتاب باز(اُپن بوک) در نظامهای مختلف آموزشی هنوز جایگاه ویژه ی خود را دارند و در این آزمونها امتحان به فرصت 'بازآموزی' تبدیل می شود.
دکتر اسلامی در انتها گفت: توجه ما معطوف به کیفیت یادگیری است و تجربه کانون زبان ایران در تغییر شیوه برگزاری کوییزها نشان داد که روش های نو می توانند کانون زبان ایران را در حصول به اهداف خود با اثربخشی بیشتر یاری دهند و از این منظر جای نگرانی برای خانوادهها نیست. فناوری، امکان تحلیل پاسخها را به ما داده و کمک میکند که فرایندهای آموزشی را بهبود ببخشیم.