مشاور رییس کانون زبان ایران در نشست مدیران استانی با تاکید بر این موضوع که رویکرد شناختی چگونه می تواند به مدلهای جدید آموزشی کمک کند به آسیب شناسی در مورد آموزش زبان و ارائۀ راهکار در این بخش پرداخت و تاکید کرد که در کانون زبان ایران باید به سمت طراحی مدلهای جدید آموزشی حرکت کنیم.
به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، دکتر علی پیرهانی با اشاره به موضوع روش یادگیری، عنوان کرد: با وجود همۀ روشها و متدهای جدید آموزشی که در دنیا طراحی شده است، مهمترین بعد آموزشی این است که چگونه یاد بگیریم، در صورتی که زبانآموزان ما و بعضا مدرسان ما نمی دانند چگونه باید یاد بگیرند. البته زبان آموزان ما با موضوعاتی در حیطۀ آموزش زبان مواجه هستند که مرتبط با حوزۀ زبان نیست اما برای پاسخ به سوال چگونه یاد بگیریم، باید از روشهای شناختی و ادراکی در یادگیری استفاده کرد.
وی افزود: بر اساس بررسیهای آزمایشگاهی، سرعت شنیداری نسبت به سرعت گفتاری بالاتر است و این یک چالش بزرگ محسوب میشود. باید تلاش نماییم تا با کمک کارشناسان و مدرسان یک مدل بومی مناسب برای کانون زبان ایران طراحی کنیم.
پیرهانی خاطر نشان کرد: ما در حیطۀ مهارت گفتاری با چند چالش اصلی رو به رو هستیم زیرا زبان آموزان ما در تعریف ماهوی لغات ضعیف هستند و به سطح مطلوب تفکر از لحاظ شناختی نمیرسند، چرا که در فرهنگ ایرانی، رجوع به دایره المعارف لغات چندان مورد توجه نیست.
از طرف دیگر زبانآموزان در خلاصه کردن متون در زبان مادریشان نیز ضعیف هستند، این خلاصه کردن چیزی است که باید برای آن تمریناتی اندیشیده شود و کاری است که باید در کلاسها انجام شود چرا که قوای ذهنی ایشان را در تبیین موضوعات را افزایش میدهد.