برای اولین بار در ایران، کتاب "بستان العربیه" برای آموزش زبان عربی به نوجوانان 11 تا 14 سال توسط کانون زبان ایران منتشر شد.
مسئول بخش عربی کانون زبان در این باره بیان کرد: کتاب "بستان العربیه" برای اولین بار با رویکردی مبتنی بر چهار مهارت اصلی (شنیدن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن) برای نوجوانان 11 تا 14 سال طراحی و چاپ شده است. این کتاب ها در بخش عربی کانون زبان ایران توسط کارشناسان بخش عربی آماده شده وسعی دارد با استفاده از تصاویر جذاب به آموزش کلمات روزمره و کاربردی زبان عربی بپردازد.
به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، یاسر زنگنه در خصوص نامگذاری این کتاب گفت: "بستان العربیه" به معنای باغ زبان عربی است، با انتخاب این اسم به دنبال نشان دادن ارتباط دو فرهنگ و زبان و حلقۀ اتصال دو تمدن بودیم. انتخاب این اسم به این علت صورت گرفت که نشان دهندۀ نزدیکی فرهنگ ایرانی و عربی باشد زیرا در فرهنگ ایرانی کتاب بوستان سعدی از شاعران معروف پارسی زبان را داریم که باعث افتخار ایرانیهاست.
وی ادامه داد: هر ترم این دوره شامل یک کتاب زبان آموز، یک کتاب کار و تمرینات و یک کتاب معلم است و در طول ترم زبانآموزان در دو آزمون میان ترم و یک آزمون پایان ترم برای ارزشیابی اطلاعاتشان شرکت می کنند. در کتاب 8 فصل وجود دارد که شامل جوانب مختلف زندگی روزمره یک نوجوان و اصطلاحاتی مرتبط با اعضای بدن، خانه، مدرسه، مزرعه، لباس، وسایل حمل و نقل، باغچه و وسایل بازی است.
زنگنه گفت: زبان آموز در هر یک از این فصلها تلاش می کند تا کلمات مهم و کاربردی را در قالب مکالمههای ساده توسط مدرس یاد بگیرد و کم کم از طریق کلمات و اصطلاحات، با جمله سازی آشنا شود، سپس مکالمه ساده را یاد بگیرد و ساختارهای جملهسازی مانند پرسش در مورد اشخاص و اشیاء و معرفی خود به زبان عربی را بهکار برد.
مسئول بخش عربی کانون زبان ایران در خصوص ایجاد جذابیت در آموزش این کتاب بیان کرد: در کنار کتاب، دو گزینۀ دیگر به کمک مدرس میآید تا موضوع تدریس به امری جذاب و مفرّح تبدیل شود، یکی از آنها بازیهای مرتبط با زبان است به این ترتیب که در هر دو جلسه، استاد یک بازی مرتبط با زبان عربی را با توجه به مطالب آموزشی فراگرفته شده توسط زبان آموز، برگزار میکند تا زبان آموز بتواند کلمات یاد گرفته شده در کتاب را در بازی بهکار برده و آن کلمات در ذهنش پایدار شود.
گزینۀ بعدی کارتونهای آموزشی است، به این شکل که در هر دو جلسه یک بار، مدرس کارتونی که زبان آموزان آن را در منزل دیدهاند در کلاس پخش میکند تا زبانآموزان در مورد کلمات و جملههای کارتون با مدرس صحبت کنند. مشاهدۀ کارتون هم دارای لذت و جذابیت است و هم اینکه سعی شده کارتونها در راستای تقویت مطالب فراگرفته شده توسط زبان آموز در کتاب باشد.
زنگنه خاطر نشان کرد: کیفیت گرافیک و جذابیت کتاب در میان کتابهای آموزشی عربی و حتی زبانهای دیگر بینظیر است و مطالب آموزشی نیز مطالبی کاربردی و در ارتباط مستقیم با محیط اطراف نوجوانان میباشد. برای آموزش این کتب توسط اساتید مجرب، کارگاههای آموزشی شامل روش تدریس و تعامل با نوجوانان، روانشناسی نوجوانان، بالا بردن بازدهی و جذابیت کلاس، روش آموزش بازیها و کارتونها برگزار شده و تلاش مینماییم تا با بازدید از کلاسها توسط کارشناسان خبره بخش عربی،کیفیت کلاسها را بالا برده و حفظ نمائیم.
وی افزود: امید داریم دورۀ آموزش عربی نوجوانان بتواند تغییر بزرگی در نگرش خانوادهها و زبان آموزان نسبت به زبان عربی ایجاد کند زیرا در بخش عربی تلاش کردهایم تا زبان عربی را به عنوان یک زبان زنده و پویا ارائه کنیم که برای یادگیری آن نیاز به یک متد و روش علمی و حرفهای است. یادگیری زبان عربی میتواند زبانآموزان را برای فهمیدن درس عربی مدارس و کنکور سراسری آماده نماید. همچنین در زمینۀ گردشگری و سفر به کشورهای عرب زبان، آگاهی از رسانههای گروهی و ایجاد فضای کاری و شغلی و... به زبانآموزان کمک مینماید.