امیر افروز، کارشناس پژوهش و برنامهریزی کانون زبان ایران پیرامون ضرورت و اهمیت امر پژوهش در کانون زبان ایران بیان کرد: در ادوار گوناگون با ادغام فرهنگها و تغییر نیازهای فردی و اجتماعی ناشی از آن و همچنین رفع موانع زمانی و مکانی با استفاده از فن آوری های جدید و با توجه به افزایش روز افزون میزان نیاز و علاقۀ مخاطبان به یادگیری زبان های خارجی، امر آموزش همواره دچار دگرگونی و تحول بوده است، لذا یک سازمان آموزشی موفق میبایست همواره پیشرو و تحول پذیر باشد تا بتواند خدمات مورد نیاز مخاطبان را به خوبی ارائه دهد.
وی ادامه داد: هرگونه تحولی در امر آموزش نیاز به بررسیهای چند جانبه در خصوص متناسب بودن محتوا با اهداف آموزشی و بررسی میزان تاثیر آن در کارآیی سیستم دارد. لذا پژوهش و برنامهریزی در نیل به اهداف آموزشی و سازمانی، نقش مهمی را ایفا میکند.
افروز در خصوص روند اقدامات پژوهشی در کانون زبان ایران گفت: این اقدامات شامل سه بخش است: 1- جمع آوری آمار و آنالیز دادهها به منظور ارزیابی کارآیی روشها و میزان دسترسی به اهداف آموزشی 2- تهیه، تدوین و به روز رسانی محتوای آموزشی دورههای کانون زبان شامل کتب، آزمونها، بانک اطلاعاتی و مواد کمک آموزشی و 3- بررسی و ارائه راهکارهای جدید جهت عرضۀ خدمات آموزشی کارآمدتر (درون سازمانی و یا زبان آموزی) با استفاده از فنآوری های جدید ارتباطی.
کارشناس پژوهش و برنامهریزی کانون زبان در خصوص تهیۀ محتوای جدید دورههای مکالمه ویژه که در بخش بزرگسالان صورت گرفت بیان کرد: این اقدام به منظور افزایش جذابیت و کارآیی کتب و با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبانی که علاقهمند به یادگیری زبان برای انجام امور روزمره خود بودند تهیه و تدوین شد که شامل 6 جلد کتاب است که در 10 ترم تدریس میشود.
وی ادامه داد: این دورهها با استقبال نسبتا خوبی مواجه شده است، البته حجمِ محتوای اولیه تا حدودی سنگین بود که پس از بررسیهای انجام شده و تفکیک محتوا، میزان رضایت مخاطبان و مدرسان نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد.
افروز تغییر محتوای کتب Elementary را اقدامی مهم و تاثیرگذار در کانون زبان عنوان کرد و افزود: در یک سال اخیر محتوای این کتب با ساختاری متفاوت و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی تهیه و آماده بهرهبرداری شد. در این پروژه که در نوع خود در کانون زبان و شاید در کشور بیسابقه بود از توانمندیهای درون کانونی و سایر سازمانها جهت تهیه و تدوین محتوای صوتی، تصویری و نوشتاری استفاده شد. با رفع مشکلات تدارکاتی در خصوص ارائۀ به موقع کتب و سایر مواد کمک آموزشی که در ابتدای اجرای این دورهها به وجود آمد، اکنون سطوح این دورهها با محتوای جدید در کلیۀ مراکز آموزشی کانون زبان ایران اجرا میشود.