نیازی که از سال 1364 با راهاندازی دفتر پژوهش و انجام نخستین پژوهش در کانون تشخیص داده شده اما به نتیجه نرسیده بود، در سال 1379 با توجه به نقش بسیار مهم پژوهش در برنامهریزی های کانون زبان ایران و نیز سنجش وضعیت آموزشی و اجرایی کانون و رصد نیازها و تحولات حوزههای آموزش، حوزه معاونت پژوهش، برنامهریزی و تربیت نیروی انسانی در ساختار اداری ایجاد شد.
با ایجاد این بخش، دامنه فعالیتهای پژوهشی از زبان آموزان سطوح مبتدی تا مدرسان، کارشناسان، مدیران و کارکنان گسترش و از نظر موضوعی نیز دامنه پژوهشها در حوزه تعداد مطلوب زبانآموزان یک کلاس و امکانات فیزیکی فضاهای آموزشی تا محتوای دروس و کتب آموزشی توسعه یافت.
انواع نظرسنجیها و بررسیهای آماری تحلیلی و تعریف پروژههای کاربردی در مراکز پژوهشی از فعالیتهایی بود که در این معاونت طراحی شد.
توجه به الگوهای تغییر کتاب درسی، شیوههای آموزشی، الگوهای تربیت مدرس و جذب مدرس، تدوین شرح وظایف و مسئولیتهای واحدهای مختلف کانون از جمله ماموریتهای این معاونت بود. معاونت پژوهش همچنین شوراهای آموزشی و پژوهشی و کارشناسی را برای برآورده کردن این اهداف به شکل هماهنگ، با حضور و مشارکت کارشناسان مختلف از مراکز سراسر کشور ایجاد کرد.
*برگرفته از کتاب "کانون زبان ایران در گذر زمان"
روابط عمومی کانون زبان ایران، فرارسیدن هفتۀ پژوهش را به کارشناسان، مدرسان و تمامی پژوهشگران و محققان عرصۀ علم و دانش تبریک و تهنیت عرض مینماید.