دکتر مصطفی میرزایی، سرپرست معاونت آموزشی کانون زبان ایران، در خصوص حذف آزمون میان ترم عنوان کرد: حذف آزمون میان ترم با هدف کاهش آلودگی نمرات نهایی و پر رنگ کردن ارزشیابی مستمر صورت گرفته است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل کانون زبان ایران، وی افزود: از مهمترین شاخصهای هر آزمون برقراری سازوکاری جهت احراز هویت آزمون دهندگان است. در صورتیکه احراز هویت صورت نگیرد، امنیت سوالات، پایایی نمرات و روایی تفسیر نتایج آزمون همگی دچار خدشه جدی می شود. در چنین شرایطی بهتر است اتکا به نمرات آزمون کمتر باشد و به جای آن فعالیتهای کلاسی وزن بالاتری از نمره نهایی را تشکیل دهند. علاوه بر این مسئله، میتوان به اهمیت ارزشیابی مستمر اشاره کرد که متخصصان حوزۀ آموزش طی چند دهۀ گذشته بر آن تاکید کردهاند.
میرزایی دربارۀ نحوۀ ارزیابی زبانآموزان با وجود حذف آزمون میان ترم گفت: با حذف آزمون میان ترم، وزن ارزشیابی مستمر فعالیتهای کلاسی به 70 درصد افزایش یافته و وزن آزمون پایان ترم به 30 درصد رسیده است. بدین ترتیب، مدرسان محترم سهم بالاتری در تعیین نمرۀ نهایی دارند و عملکرد زبانآموزان عزیز مورد توجه و ارزیابی با کیفیتتری قرار میگیرد.
وی ادامه داد: کارگروه مشترک معاونت پژوهش و معاونت آموزشی در حال ایجاد و به روز رسانی سازوکارهای جدید و ابزارهای لازم (از جمله مقیاسهای نمرهدهی تحلیلی) به منظور ارتقاء ارزشیابی مستمر هستند.
سرپرست معاونت آموزشی کانون زبان ایران در بخش پایانی سخنانش پیرامون نحوۀ برگزاری آزمون پایان ترم خاطر نشان کرد: محتوا و نحوه برگزاری آزمون پایانی در ترم جاری تغییر شایانی نخواهد داشت اما درصدد هستیم تا به سمت طراحی و برگزاری آزمونهای عملکردی گام برداریم.