بخش فرانسه کانون زبان ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرد و همواره سعی در ارائه آموزشی با کیفیت با بهره‏‌گیری از جدیدترین شیوه‌‏های آموزشی دنیا، داشته‏‌ است. در حال حاضر کلاس‌‏ها بر اساس روش تدریس جدید کنش‌گرا که مفاد آن منطبق بر کادر مشترک اروپایی مرجع زبان‏‌ها  (CECRL) است، برنامه‏‌ریزی شده‌‏اند. در این رویکرد آموزش در راستای  به کارگیری زبان برای به ثمر رساندن فعالیت‌‏ها یا اهدافی مشخص در زندگی روزمره است، در نتیجه مهارت‌‏های زبانی شفاهی و نوشتاری مد نظر بوده و اهداف گرامری، آواشناسی و دایره لغات در رابطه با این اهداف کاربردی انتخاب شده و تدریس می‌شوند. دوره‌‏های آموزشی زبان فرانسه (عمومی یا با اهداف خاص) با روش تدریس ذکر شده برای سه گروه سنی مجزای کودک، نوجوان و بزرگسال طراحی شده و  توسط مدرسینی حاذق و آموزش ‏دیده تدریس می‏‌شود. 

در ضمن این بخش عهده‏‌دار آزمون بین‏‌الملی DELF/DALF برای زبان فرانسه عمومی و DFP-THR (از اتاق بازرگانی و صنعت پاریس) برای فرانسه گردشگری، هتلداری و رستوران‌‏داری، است.

مراکز تدریس زبان فرانسه در تهران (مراکز: وصال، شهید بهشتی، جم، شهرک قدس، 17 شهریور، مشکوه، سعادت‏‌آباد، گلستان، نیاوران و حجاب) و در شهرستان‌ها (مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، یزد، گرگان، همدان و کرج) آماده پاسخگویی به مراجعه کنندگان هستند. 

بخش کودکان شامل ۱۰ ترم آموزشی برای کودکان ۷ تا ۱۰ سال است که با علامت اختصاری EN1-EN10 نامیده می‏‌شوند. در این کلاس‌‏ها، تدریس زبان فرانسه با در نظر گرفتن توانایی‏‌های ذهنی مقاطع سنی کودکان، با استفاده از بازی و شعر، صورت می‏‌گیرد.

 

مواد آموزشی و کمک آموزشی

    • کتاب Caramel جلد یک و دو برای سطوح آموزشی EN1 تا EN9 استفاده می‌شود.

    • دفترچه‌های تمرین (Cahier de devoir) که توسط کارشناسان بخش فرانسه کانون زبان تهیه شده، مکمل مواد آموزشی این سطوح می‌باشد.

نام دوره آموزشی نام کتاب مواد کمک آموزشی
EN1, EN2, EN3, EN4, EN5 Caramel 1 دفتر تمرینات اضافه تهیه شده توسط کانون زبان
(Cahier de devoir)
EN6, EN7, EN8, EN9 Caramel 2 دفتر تمرینات اضافه تهیه شده توسط کانون زبان
(Cahier de devoir)
EN10 Oh là là! 1 جزوات تهیه شده توسط کارشناسان بخش

french-childeren


دوره های آمادگی DELF Prim

جهت آماده سازی کودکان برای شرکت در امتحانات بین المللی DELF Prim، در سطوح A1.1, A1, A2 طراحی شده است.

در حال حاضر بخش نوجوانان شـــــامل ۱۲ ترم آموزشی می‌باشد که با علامت اختصاری JN1-JN12  نامگذاری شده‌‏اند. مفاد این کلاس‏‌ها با در نظر گرفتن مطالب مختص گروه سنی ۱۱ تا۱۴ سال طراحی شده‌ ‏است.

مواد آموزشی و کمک آموزشی

    • کتاب Oh là là! جلد یک، دو و سه که برای سطوح آموزشی JN1 تا JN12 استفاده می‌شود.

    • جزوات اضافی شامل تمرینات آماده سازی برای امتحانات بین‌المللی DELF junior

 

نام دوره آموزشی نام کتاب مواد کمک آموزشی
JN1, JN2, JN3, JN4 Oh là là! 1 جزوات تمرین آماده‏‌سازی برای امتحانات بین‌‏المللی
DELF junior
JN5, JN6, JN7, JN8 Oh là là! 2 جزوات تمرین آماده‏‌سازی برای امتحانات بین‌‏المللی
DELF junior
JN9, JN10, JN11, JN12 Oh là là! 3 جزوات تمرین آماده‏‌سازی برای امتحانات بین‌‏المللی
DELF junior

french-youngadult

 دوره های آمادگی DELF junior

جهت آماده سازی نوجوانان برای شرکت در امتحانات بین‌المللی DELF junior، در سطوح A1, A2, B1 طراحی شده است.

مخاطبین این دوره‏‌ها افراد بالای ۱۴ سال هستند و آموزش زبان فرانسه به صورت دوره‌‏های عادی ترمیک و یا دوره‏‌های خاص ارائه می‌گردد.

مواد آموزشی و کمک آموزشی

    • کتاب آموزشی Alter ego⁺1  برای آموزش سطوح آموزشی A1, A2

    • کتاب Saison 3 برای سطوح آموزشی B1 

    • کتاب Saison 4 و Tendances برای سطوح آموزشی B2

    • کتاب Littérama XXe   جهت کلاس‏‌های ادبیات قرن بیستم  (Module 1- Module 2)

    • کتاب Expression orale و Comprénension orale  برای کلاس‌های مکالمه ECO

    • کتاب‌های Réussir le DELF جهت کلاس‌ها آمادگی برای آزمون DELF

 

french-adult french-adult1 french-adult3

دوره‏‌های آموزشی عادی

مفاد کلاس‌‏ها مطابق با مفاد تعیین شده در سطوح چارچوب مشترک اروپایی CECRL می‏‌باشد (شرح مفصل آن در قسمت بعدی آورده شده) و  با روش جدید کنش‌گرا تدریس می‌‏شود.

 

علامت اختصاری نام سطوح
A1.1, A1.2, A1.3 A1
DELF junior
سطوح مقدماتی ابتدایی
A2.1, A2.2, A2.3, A2.4 A2
Niveau élémentaire intermédiaire
سطوح مقدماتی میانی
B1.1, B1.2, B1.3, B1.4, B1.5, B1.6 B1
Niveau indépendant (seuil)
سطوح متوسطه
B2.1, B2.2, B2.3, B2.4, B2.5, B2.6, B2.7 B2
Niveau Avancé
سطوح پیشرفته

دوره‌‏های آموزشی خاص

دوره‏‌های مکالمه (ECO) 

دوره‌‏های مکالمه برای سطوح A2, B1, B2 طراحی شده ‏است. در طی این دوره قابلیت‌‏های شنیداری و گفتاری زبان‏‌آموزان تقویت می‏‌شود.

دوره ادبیات قرن 20 فرانسه شامل  دو سطح (M1-M2)

در این سطوح ادبیات فرانسه در قرن بیستم تدریس می‌گردد. ارائه روش‌های ایراد سخنرانی نیز جزو برنامه‌های این دوره است.

دوره‌‏های آمادگی برای امتحانات بین‌‏المللیDELF 

هدف این دوره‏‌ها آشنا کردن زبان‏‌آموزان با مفاد و تکنیک‌‏های امتحانات بین‏‌المللیDELF/DALF ینا در سطوح مختلف بوده و برای مقاطع سنی (کودکان، نوجوانان و بزرگسالان) طراحی شده ‏است.

دوره‌‏های فرانسه با اهداف گردشگری، هتل‏‌داری و رستوران داری THR

 زبان‌آموزانی که فرانسه را برای اهداف حرفه‌ای گردشگری می‌آموزند، می‌توانند از سطح A2 به بالا، با شرکت در این دوره‌ها با سرعت بیشتری پیش بروند و با دایره زبانی مربوط به شغل خود آشنا بشوند.

آشنایی با سطوح CECRL

مرجع مشترک اروپایی برای زبان‏‌ها

  

A1

درک شنیداری

می‌توانم کلمات ساده و اصطلاحات روزمره را در مورد خودم، خانواده و محیط عینی اطرافم متوجه شوم به شرطی که مخاطب به آرامی و شمرده حرف بزند.

 

درک نوشتاری

می‌توانم کلمات و اسامی ساده و عادی و هم چنین جملات بسیار ساده مندرج در متونی مثل اطلاعیه‌ها (تبلیغات) و کاتالوگ‌ها را متوجه شوم.

 

تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم خیلی ساده وارد ارتباط شوم به شرطی که مخاطبم حاضر باشد جملاتش را آرام ادا کند و حتی آن‌ها را به ترکیبی دیگر تکرار نماید و من را در ساختن جملات کمک کند. می‌توانم در مورد مسائل ساده سوال کنم. مثلاً در مورد چیزی که در لحظه به آن احتیاج دارم همچنین قادرم به سوالات پرسیده شده در این زمینه پاسخ دهم. 

 

تولید گفتاری ( بیان تک ‏نفره به طور ممتد) 

می‌توانم جملات و اصطلاحات ساده را برای توصیف محل زندگی و افراد پیرامونم بکار ببرم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم کوتاه و ساده کارت پستالی بنویسم که مثلاً در مورد تعطیلات باشد. می‌توانم پرسشنامه‌ای را در مورد اطلاعات ساده از جمله نام، ملیت و آدرس، پرکنم، مثل پرسشنامه هتل.

 

A2

درک شنیداری

می‌توانم اصطلاحات و واژگان رایج را متوجه شوم (مثلاً: در مورد خودم، خانواده‌ام، خرید کردن، کار و محیط اطراف). می‌توانم به موضوع اصلی اطلاعیه‌ها و پیغام‌های ساده و روشن پی ببرم.

درک نوشتاری

می‌توانم متون کوتاه و خیلی ساده را بخوانم. می‌توانم از لابه‌لای پوسترهای تبلیغاتی، منوی رستوران و زمان‌بندی (ساعت حرکت قطار‏ها، ساعت کلاس ...) به اطلاعات مشخص و اصلی دست پیدا کنم. می‌توانم نامه‌های کوتاه شخصی را متوجه شوم.

 

تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم در بحثی مثلاً در مورد کارهای ساده روزمره وارد شوم که شامل تبادل یک‌سری اطلاعات ساده باشد. می‌توانم وارد مکالمه خیلی کوتاه شوم حتی اگر به علت نفهمیدن قسمتی از مکالمه نتوانم به آن ادامه دهم.

 

تولید گفتاری ( بیان تک ‏نفره به طور ممتد) 

می‌توانم تعدادی جمله و اصطلاحات ساده را برای توصیف خانواده‌ام، افراد دیگر، شرایط زندگی خودم، تحصیلاتم و فعالیت حرفه‌ای به کار بگیرم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم یادداشت‌ها و پیغام‌های ساده و کوتاهی بنویسم. می‌توانم نامه شخصی ساده‌ای بنویسم، به عنوان مثال نامه‌ای برای تشکر کردن.

 

B1                                                          

درک شنیداری

می‌توانم نکات مهم را هنگامی که به زبانی واضح و استاندارد در مورد موضوعاتی که به آن آشنایی دارم مثلاً کار، مدرسه، تفریحات و ... گفته می‌شود، درک کنم. می‌توانم اطلاعات مهم خبری رادیو و تلویزیون را  در مورد موضوعات روز که چه از نظر شخصی چه از نظر کاری مورد توجهم‌ است را درک کنم به شرطی که خیلی ساده و واضح بیان شود.

 

درک نوشتاری

می‌توان متونی را که اساساً به زبانی ساده و مرتبط با کارم باشد متوجه شوم. می‌توانم توصیف اتفاقات، بیان احساسات و خواسته‌های مطرح شده در یک نامه شخصی را متوجه شوم.

 

تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم از عهده مواجهه با اکثر موقعیت‌هایی که در سفر به ناحیه‌ای که این زبان را صحبت می‌کنند، پیش می‌‏آید، برآیم. می‌توانم بدون آمادگی قبلی وارد یک مکالمه ساده در مورد مسائل روزمره یا مکالمه‌ای در مورد علایق شخصی، زندگی خانوادگی، سرگرمی، کار، سفر و اخبار، شوم.

 

تولید گفتاری ( بیان تک ‏نفره به طور ممتد) 

می‌توانم اصطلاحاتی بسیار ساده را جهت بیان تجربه‌ها، اتفاقات، اهداف و آرزوهایم به کار گیرم. می‌توانم به شکلی خلاصه‌وار دلایل و توضیحاتی را در مورد نظرها و پروژه‌هایم ارائه دهم. می‌توانم داستان یک کتاب یا یک فیلم را بیان‏ کرده و نظر خود را به آن‌ اضافه کنم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم برای یک سوژه ساده روزمره یا سوژه‌ای که مورد علاقه خودم باشد، متنی ساده و منسجم بنویسم. می‌توانم در نامه‌ای شخصی از تجارب و دیدگاه‌هایم بنویسم.

 

B2

درک شنیداری

می‌توانم کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های بلند را متوجه شوم و حتی با آشنایی نسبی به موضوع بحث، استدلال‌های پیچیده را دنبال نمایم. می‌توانم اخبار و اطلاعات برنامه‌های تلویزیون را درک کنم. نیز فیلم‌هایی که در آن‌ها به زبان استاندارد صحبت می‌شود را متوجه می‏شوم.

 

درک نوشتاری

می‌توانم مقالات و گزارشاتی را که شامل مسائل روز جامعه باشد، و در آن نویسنده با روشی خاص و یا از دیدگاهی ویژه به مسئله پرداخته را مطالعه کنم. می‌توانم یک نثر ادبی معاصر را متوجه شوم.

 

تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

بطور نسبی می‌توانم به راحتی و بدون فکر کردن، به زبان مادری مخاطب با او مکالمه‌ای عادی و روان داشته باشم. می‌توانم در مکالمات روزمره و ساده وارد شوم و نظر بدهم و از نظراتم دفاع کنم.

 

تولید گفتاری ( بیان تک ‏نفره به طور ممتد)

می‌توانم در مورد میزان قابل توجهی از موضوعات مورد علاقه‌ام، به وضوح و دقت نظر دهم. می‌توانم یک موضوع خبری را بسط دهم و از جهات مختلف، نقاط مثبت و منفی ممکن را توضیح دهم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم در مورد تعداد زیادی از موضوعات مورد علاقه‌ام مقالاتی با وضوح و دقت، بنویسم. می‌توانم جهت ارائه یک سری اطلاعات، مقاله یا گزارشی بنویسم و یا در مقابل یک نقطه نظر، دیدگاه موافق یا مخالف خود را بیان کنم. می‌توانم در نامه‌هایی که می‌نویسم نظر شخصی‌ام را در رابطه با اتفاقات و تجربیاتم بیان کنم.  

 

C1

درک شنیداری

می‌توانم صحبتی طولانی را متوجه شوم، حتی اگر ساختار و بیان آن‌، واضح و مؤکد نباشد. می‌توانم سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی را به آسانی بفهمم.

 

درک نوشتاری

می‌توانم متون مربوط به یک واقعه و یا متون ادبی طولانی و پیچیده را متوجه شوم و تفاوت سبک‌‏ها را در آن‌ها تمیز دهم. می‌توانم مقالات تخصصی را که نظام گسترده و فنی دارند، حتی اگر در زمینه مطالعات من نباشد متوجه شوم.

 

تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم بیانی روان، بدون نیاز به فکر کردن و جستجوی کلمات داشته باشم. می‌توانم در روابط اجتماعی و حرفه‌ای بیانی درخور و روان داشته باشم. می توانم نظرات و عقایدم را با ریزبینی توضیح دهم و گفتار خود را به گفتار مخاطبینم هماهنگ کنم.

 

تولید گفتاری ( بیان تک ‏نفره به طور ممتد)

می‌توانم موضوعات پیچیده را به دقت و به وضوح شرح دهم و مواردی را که به این موضوعات مربوط است در آن بگنجانم و سخن خود را با بسط دادن برخی نکات خاص پایان دهم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم بیانی با ساختاری کامل و مشخص ارائه دهم و نظر شخصی‌ام را بسط دهم. در موارد پیچیده می‌توانم نامه، مقاله یا گزارشی تهیه کنم و اهمیت نکته‌هایی که به نظرم مهم می‌رسند را تلویحاً نشان دهم. در ضمن می‌توانم سبک‌های مختلفی را در رابطه با  مخاطبین مختلف، برای نگارش اتخاذ کنم.

 

C2

درک شنیداری

در فهم زبان گفتاری هیچ مشکلی ندارم. چه در گفتار مستقیم، چه در رسانه‌ها و چه در مکالمه‌ای تند و سریع، ولی همه این‌ها به شرطی است که فرصت آشنا شدن با لهجه مخاطب را داشته باشم.

 

درک نوشتاری

می‌توانم بدون مشکل هر گونه متنی را بخوانم. حتی اگر از لحاظ فرم و محتوی پیچیده و انتزاعی باشند مثلاً جزوه یا مقاله‌ای تخصصی یا اثری ادبی.

 

تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

به راحتی می‌توانم در هر مکالمه یا مباحثه‌ای شرکت کنم و با اصطلاحات زبانی و ساختار‌های رایج مشکلی ندارم. با بیانی روان به توضیح تفاوت‌های ظریف معنایی می‌پردازم. اگر مشکلی پیش آید می‌توانم با مهارت به ابتدای رشته کلام برگردم و بدون آن‌ که مخاطبین متوجه شوند مشکل را برطرف کنم.

 

تولید گفتاری ( بیان تک‏ نفره به طور ممتد)

می‌توانم با اتخاذ سبکی متناسب با فحوای کلام مطلبی را توصیف یا استدلالی را روشن و روان بیان کنم. تعریفی منطقی ارائه کنم و شنونده را در دریافت نکات اساسی و مهم راهنما باشم.

 

تولید نوشتاری

می‌توانم متنی روشن و روان بنگارم که سبکی متناسب با موقعیت داشته باشد. می‌توانم نامه، گزارش یا مقاله‌ای پیچیده بنویسم که در آن، ساختار واضح متن خواننده را در درک و به خاطر سپاری نکات پر اهمیت یاری کند. می‌توانم متنی حرفه‌ای یا ادبی را خلاصه یا نقد نوشتاری کنم.

مأخذ: سایت چارچوب مشترک اروپا در رویکرد به زبان‌های اروپایی 

کانون زبان ایران آزمون‌های DELF/DALF و آزمون‏‌های DFP-THR (آزمون‌های بین‌المللی فرانسه با اهداف حرفه‌ای گردشگری، هتل‌داری، رستوران‌داری) را برگزار می‌کند. جهت کسب اطلاعات در مورد این آزمون‌ها به بخش آزمون‌ها و گواهینامه‌ها => آزمون‌های بین‌المللی زبان فرانسه مراجعه نمایید.


درباره ما

کانون زبان ایران به عنوان معتبرترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه‌ آموزش زبان‌های خارجی در ایران از سال 1304 تحت عنوان انجمن ایران و آمریکا در تهران شروع به فعالیت کرده است. ادامه...