معرفی کلی
ایران و چین از کشورهای متمدن دنیا بوده و هستند، پیوندهای دو کشور چنان نزدیک است که مردمان این دو کشور هر روز با یکدیگر در تماسند، از نوشیدن چای و هنر مینیاتور در ایران تا انواع محصولات کشاورزی که از ایران به چین باستان منتقل شده، همگی حاصل پیوندهای تاریخی، فرهنگی و هنری ایران و چین است.
آموزش زبان چینی در ایران معاصر به صورت رسمی از سال ۱۳۷۵ آغاز شد که به ارائه دوره های آکادمیک میپرداخت و در آخرین مورد دانشگاه تهران به عنوان برترین دانشگاه کشور نیز رشته چینی را دایر کرد. در حوزه آموزشهای اجتماعی نیز آموزشگاهها و افراد زیادی به این مهم پرداختهاند. کانون زبان ایران نیز به عنوان بزرگترین آموزشگاه زبان کشور و تعیینکنندهترین آنها تصمیم به ورود به آموزش زبان چینی گرفته و فعالیت خود را از زمستان سال ۱۳۹۹ آغاز نموده است.
با یادگیری زبان چینی، علاوه بر اینکه پنجرهای رو به تفکر و اندیشه ۱/۴ میلیارد نفر میگشاییم، در سال های آینده فرصتهای کاری و تحصیلی زیادی برای خود ایجاد خواهیم کرد و از همه مهمتر گام در مسیر شناخت تجربه اجتماعی چند هزار ساله پرجمعیتترین ملت جهان خواهیم نهاد.
روش آموزش و یادگیری
در زبان چینی، متفاوت از سایر زبانهای رایج که در ایران آموزش داده میشوند، هر هجا در شکل آوایی علاوه بر صامت و مصوت که تغییر معنایی ایجاد می کنند، نواخت نیز نقش تغییر معنا را دارد. در شکل نوشتاری زبان چینی، بر خلاف سایر زبانهای رایجی که میشناسیم، یک نویسهی زبان چینی، فقط یک کد آوایی نیست و شکل خطوط نیز بیانگر مفهوم است.
در کانون زبان ایران به آموزش چهار مهارت اصلی زبان (شنیدن، خواندن، گفتن و نوشتن) همزمان توجه می شود.
زبان آموزان محور کلاس هستند و معلم به عنوان ناظر و هدایتکننده، کلاس را در جهت ارائه میزان کافی ورودی زبانی اداره می کند. زبان آموزان از طریق انجام فعالیتهای کلاسی و تکالیف اصطلاحات، واژگان، تعابیر، جمله های گفتگویی (دایلوگها)، متن ها و دستور زبان را در محل و خارج از کلاس تمرین می کنند تا بتوانند به مرحله تولید زبانی برسند.
مطالب کتابها نیز با بازسازی موقعیت های مختلف مانند، کلاس، بیمارستان، فرودگاه، فروشگاه و غیره) و استفاده از موضوعات ملموس در زندگی به زبان آموزان برای پایدار سازی و حفظ مطالب کمک میکند.
ارزشیابی
در شرایط کنونی و برای دورههایی که آزمون پایان ترم آن کتبی است، ارزشیابی به صورت برخط و به شکل زیر می باشد:
ارزشیابی مستمر فعالیت های کلاسی ۷۰% + آزمون پایانی ۳۰% = نمره نهایی
نمره قبولی در پایان ترم حداقل ۷۰ از ۱۰۰ است. به زبانآموزان در پایان هر ترم گواهی و پس از اتمام کل دوره مدرک رسمی کانون زبان ایران اعطاء میگردد.
معرفی دوره ها
سطحهای آموزش زبان چینی در کانون زبان ایران، هماکنون شامل چهار دوره نوآموزی، مقدماتی، میانه اول و میانه دوم است.
سطحِ نوآموزی یک دوره، سطحِ مقدماتی دو دوره، سطحِ میانه اول سه دوره و دوره میانه دوم چهار دوره است. بهاینترتیب شما با گذراندن ده دوره در کانون زبان ایران، بهراحتی نیازهای روزمره و ارتباطی خود را در سطح پیشرفته برآورده میکنید و حتی میتوانید وارد دوره کارشناسی برخی از دانشگاهها در چین شوید.
نام دوره |
نام مقطع |
نام سطح |
نام کتاب |
نوآموزی |
lingjichu |
lingjichu1 |
HSK1 |
lingjichu2 |
مقدماتی |
chuji |
chuji1 |
HSK2 |
chuji2 |
متوسط اول |
zhongji |
zhongji1 |
HSK3 |
zhongji2 |
zhongji3 |
zhongji4 |
متوسط دوم |
zhunzhongji |
zhunzhongji1 |
HSK4 |
zhunzhongji2 |
zhunzhongji3 |
zhunzhongji4 |
zhunzhongji5 |
طول هر دوره 21 جلسه مدت هر جلسة کلاسی 105 دقیقه است.
مواد آموزشی
HSK 标准教程 به عنوان کتاب آموزشی دورههای کنونی کانون زبان ایران برگزیده شده است، این کتاب به همراه کتاب کار، کتاب و فایلهای صوتی دراختیار زبان آموزان قرار میگیرد. البته با توجه به تغییرات پیش روی در سطوح بسندگی زبان چینی، همزمان با اعمال نهایی تغییرات، کتابهای مورد استفاده در کانون زبان نیز به روز رسانی خواهد شد.
مراکز آموزشی برگزار کنندة دورههای چینی
تهران، مرکز آموزشی جم